Polski przedsiębiorco – rozwijaj eksport do Chin poprzez Hongkong
Chińska Republika Ludowa jest największym azjatyckim partnerem Polski i – choć bilans wymiany handlowej jest dla naszego kraju wysoce niekorzystny – to wciąż warto podejmować działania mogące zmniejszyć gigantyczny deficyt naszej wymiany handlowej. Jedną z możliwych dróg wejścia na rynek chiński jest Hongkong – przyczółek kapitalizmu w republice socjalistycznej, jaką są Chiny.
Od roku 1997 Hongkong posiada status Specjalnego Regionu Administracyjnego (SAR) Chińskiej Republiki Ludowej. „Jeden kraj, dwa systemy” to wynegocjowany pomiędzy Chinami i Wielką Brytanią koncept, dzięki któremu Hongkong zachowuje polityczną niezależność, z wyjątkiem polityki zagranicznej i kwestii bezpieczeństwa państwa. Mimo swej niedużej powierzchni oraz zaledwie kilkumilionowej populacji Hongkong jest 7 największą gospodarką handlową świata. Ponad 90 procent PKB Hongkongu pochodzi z sektora usług, co sprawia iż jest on najbardziej zorientowaną na usługi gospodarką na świecie, a także jednym z największych eksporterów zegarków, gier i zabawek, telefonów komórkowych oraz elektroniki. Hongkong to również brama na rynki azjatyckie dla eksporterów. Ponad 90% importowanej do Hongkongu żywności przeznaczone jest do ponownego eksportu. Wypromowane tu marki łatwiej sprzedają się w Chinach kontynentalnych, ponieważ chińscy konsumenci są przekonani o wysokich standardach jakości i bezpieczeństwa produktów europejskich dostępnych na półkach sklepowych w Hongkongu. Hongkońskie firmy wyspecjalizowały się we wprowadzaniu zachodnich marek na rynek chiński. Swoją skuteczność zawdzięczają nie tylko ugruntowanym kontaktom i znajomości lokalnych przepisów i kanałów dystrybucji, znaczną rolę odgrywa tu rozumienie zarówno kultury i języka zachodu, jak i mentalności chińskiej. Jeśli chodzi o polskie produkty największe szanse na powodzenie w Hongkongu mają: żywność i napoje, produkty i technologie ICT, meble i wyposażenie wnętrz, szkło, artykuły luksusowe, biżuteria z bursztynem, kosmetyki, sprzęt medyczny i suplementy diety.
Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, Hong Kong Trade Development Council oraz Ośrodek Spraw Azjatyckich Uniwersytet Łódzki zapraszają na bezpłatne spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z obrotem towarowym z zagranicą oraz osób planujących rozpocząć taką działalność.
Szkolenie skierowane jest do osób rozpoczynających lub planujących eksport do Hongkongu i Chin kontynentalnych. Zapraszamy również osoby, które posiadają już doświadczenie w wymianie handlowej z Państwem Środka, a chciałby pogłębić swoją wiedzę.
Powołana w 1966 roku Rada Rozwoju Handlu Hongkongu (HKTDC) to organ ustawowy, którego misją jest tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju biznesu za pośrednictwem Hongkongu. Poprzez sieć 50 biur na całym świecie, w tym 13 w Chinach kontynentalnych, publikacje branżowe, platformę handlową hktdc.com oraz usługę Business Matching, HKTDC łączy miliony kupców i producentów z całego świata. HKTDC organizuje co roku ponad 30 imprez targowych w Hongkongu. Jedenaście z nich to największe imprezy branżowe w Azji, w tym pięć największych na świecie. Za pośrednictwem flagowych imprez takich jak Asian Financial Forum, Belt and Road Summit, Asian Logistics and Maritime Conference, HKTDC oferuje wsparcie inwestorom i przedsiębiorcom z sektora finansów i logistyki.
Ośrodek Spraw Azjatyckich działa na rzecz wzmocnienia zaplecza merytorycznego administracji, instytucji otoczenia biznesu , przedsiębiorców współpracujących z partnerami azjatyckimi oraz identyfikacji i wspierania i rozwoju współpracy z Azją.
Powołanie Ośrodka Spraw Azjatyckich jest związane z rosnącym znaczeniem gospodarczym i politycznym Azji oraz dynamicznie rozwijającą się współpracą Polski z partnerami azjatyckimi. Stanowi odpowiedź na potrzebę aktywnego uczestniczenia przez Polskę w kształtowaniu polityki UE wobec państw azjatyckich. OSA działa na rzecz wzmocnienia potencjału polskich województw, miast, instytucji otoczenia biznesu oraz polskich przedsiębiorstw w rozwoju kontaktów z regionami, miastami i biznesem w Azji.